توافق نامه یازده جانبه در خصوص استرداد بلیط بین شرکت های هواپیمایی
شرکت های هواپیمایی هما، آسمان، ماهان، کیش ایر، قشم ایر، کارون، آتا، معراج، تابان، سپهران و کاسپین به منظور همکاری و پذیرش متقابل مسافران پرواز های داخلی (اعم از برنامه ای و یا چارتر) توسط شرکت های هواپیمایی در شرایط ابطال، بروز تاخیر بیش از دو ساعت و یا ایجاد اشکال در پذیرش مسافر به دلایل عملیاتی از سوی شرکت های هواپیمایی نامبرده، توافق نامه ای از تاریخ اول شهریور 1395 به مدت دو سال منعقد گردیده است.
به موجب این توافق نامه، دفاتر خدمات مسافرت هوایی می باید در خصوص استرداد بلیط سیستمی آن دسته از مسافران که پرواز خود را از دست داده اند با شرایط ذیل عمل نمایند:
1. بلیط چارتری یا سیستمی الکترونیکی و یا کاغذی آن دسته از مسافرانی که پرواز داخلی اول و یا پرواز داخلی دوم خود را به علت تاخیر و یا ابطال پرواز داخلی اول و یا پرواز داخلی دوم (که قرار بوده توسط یکی از این یازده شرکت طرف توافق انجام شود) از دست داده اند از هرگونه کسر هزینه ابطال بلیط (CRCN) معاف خواهند بود، مشروط به اینکه تاریخ صدور این بلیط قبل از تاریخ پرواز باطل شده باشد.
۲. شرکت هواپیمایی مربوطه (تاخیر و یا ابطال کننده پرواز) موظف است بلیط مسیر ابطالی و یا تاخیر پرواز مسافران خود را ممهور به مهر علت تاخیر و یا ابطال پرواز نموده تا از سوی مسافر به منظور عدم کسر هزینه ابطال بلیط (CRCN) ادامه مسیر و یا بازگشت خود، به شرکت هواپیمایی ثانویه ارائه دهد.
قوانین و مقررات (فروش اینترنتی بلیط چارتری هواپیما و بلیط سیستمی)
طبق قانون، مسئولیت هر نوع تغییر در پروازها، که شامل کنسلی پرواز، تاخیر در پرواز و یا تعجیل در زمان پرواز و همچنین تغییر نوع هواپیما بر عهده شرکت هواپیمایی یا چارتر کننده برگزار کننده پرواز است.
با توجه به الزام چارتر کننده ها از سوی سازمان هواپیمایی کشور مبنی بر ارائه خدمات استرداد بلیط چارتر با قوانین ساختار یافته در جهت رعایت حال مسافران پروازهای غیر سیستمی و با توجه به یکسان نبودن این قوانین از سمت چارترکننده های پرواز، اطلاع از میزان جریمه ها در پروازهای غیر سیستمی منوط به استعلام از شرکت چارترکننده بوده و میزان یا مبالغ جریمه عینا طبق اعلام چارترکننده های پرواز به خریداران گرامی اعلام خواهد شد.
تنها راه تماس با مسافرانی که اقدام به خرید بلیط چارتری و یا سیستمی کرده اند، شماره موبایل و آدرس ایمیل درج شده هنگام خرید است و درج صحیح این اطلاعات و در دسترس بودن آنها از وظایف مهم مسافران محترم است و گروه چارتر نیز صرفا وظیفه دارد جهت اطلاع رسانی های مختلف، از جمله صدور بلیط، عدم صدور بلیط، تغییر زمان یا اطلاعات پرواز، تاییدیه برای استرداد بلیط و وجه را با توجه به شماره موبایل یا آدرس ایمیل درج شده انجام دهد. متعاقبا گروه چارتر هیچ گونه مسئولیتی در قبال عدم دسترسی به شماره موبایل یا آدرس ایمیل درج شده یا درج اشتباه آنها بر عهده نخواهد داشت.
از آنجا ارائه خدمات داخل کشور بر اساس کارت شناسایی معتبر ایرانی (کارت ملی یا شناسنامه) و برای خدمات خارج از کشور بر اساس اطلاعات پاسپورت معتبر انجام می گردد، کاربران گرامی در زمان تهیه بلیط هواپیما ملزم به درج اطلاعات صحیح و مطابق با این اوراق شناسایی خواهد بود.
مشخصات مسافران باید در سیستم به زبان انگلیسی ثبت شود. در سامانه های نرم افزاری به منظور تسهیل درج اطلاعات برای کاربران ایرانی، نام و نام خانوادگی مسافران به زبان فارسی نیز دریافت می شود تا در صورت امکان آن را به اطلاعات انگلیسی تبدیل کند. کنترل کردن نام و نام خانوادگی انگلیسی پیشنهاد داده شده توسط سامانه، بر عهده کاربران گرامی خواهد بود. در صورت عدم نیاز به این افزونه، از درج مشخصات فارسی مسافران خودداری نمایید
بلیط چارتر و یا سیستمی خریداری شده صرفا متعلق به مسافر با مشخصات مندرج هنگام خرید خواهد بود و غیر قابل تغییر یا انتقال به غیر است و مسئولیت هر نوع عدم تطابق اطلاعات با اوراق شناسایی مندرج در دو بند قبل، بر عهده خریدار خواهد بود.
ساعت ثبت درخواست کنسلی پرواز، بر اساس ساعتی که سایت ایرلاین مذکور اعلام میکند محاسبه میشود. بنابراین برای اطمینان از ثبت به موقع درخواست خود، 15 دقیقه زودتر از زمان اعلامشده در جدول زیر را در نظر بگیرید. در غیر این صورت، مسوولیت تاخیر در ثبت درخواست و افزایش جریمه کنسلی بر عهده سایت نمی باشد.
مسافران در ارائه ی خدمات سفرهای هوایی در رده بنده سنی به 3 دسته نوزاد (قبل از 2 سال)، کودک (از 2 سال تا قبل از 12 سال) و بزرگسال (از 12 سال به بالا) گروه بندی می شوند.
طبق قوانین، هر رزرو به صورت عادی می بایست شامل یک نفر بزرگسال (از 12 سال به بالا) باشد.
مسافر کودک و نوزاد باید همراه با مسافر بزرگسال سفر کرده و رزرو نیز بر همین اساس باید انجام شود. (استثناء: خرید بلیط برای کودک بدون همراه مستلزم مراجعه حضوری به دفتر هواپیمایی و پر کردن فرم مخصوص این کار است).
تعداد مسافر نوزاد نباید بیشتر از تعداد مسافر بزرگسال باشد. در غیر اینصورت خریدار می بایست برای مسافران نوزادی که از تعداد بزرگسالان بیشتر هستند بلیط کودک خریدار نماید.
حضور مسافران در فرودگاه، 1 ساعت قبل از پرواز در پروازهای داخلی و 3 ساعت قبل از پرواز در پروازهای خارجی الزامیست.
اگر مسافر قصد خرید بلیط چارتری و یا سیستمی در مسیرهای مختلف را دارد (پروازهای متوالی و رفت و برگشت) می بایست حداقل 3 ساعت از زمان رسید پرواز اول به مقصد و زمان پرواز در مسیر دوم فاصله زمانی در نظر بگیرد. در غیر اینصورت و عدم امکان استفاده از پرواز در ادامه مسیر، گروه چارتر در این زمینه مسئولیتی را نخواهد پذیرفت.
اگر مسافر بلیط چارتری و یا سیستمی برای پروازهای متوالی یا چند مسیره را از شرکت های هواپیمایی متفاوت خریداری کند، در صورت هر نوع تغییری (کنسلی یا تغییر در زمان پرواز) در مسیر اول که باعث عدم استفاده مسافر از دیگر بلیط ها شود، ممکن است کنسل کردن آنها مطابق با قوانین شرکت هواپیمایی مربوطه، شامل جریمه شود.
خانـمهای باردار، بیماران دیالیزی، بیماران مبتلا به صرع بیمـاریهـای قلبی-عروقی، بیماریهای تنفسی و یا هرگونه بیماری که در درجه نخست برای بیمار ایجاد مشکل در سفر هوایی کرده و در درجه دوم از نظر شرکت هواپیمایی برگزار کننده پرواز موجب منع سفر مسافران باشد، باید نامه عدم منع پرواز از پزشک خود داشته باشند و بسته به قوانین شرکت هواپیمایی به تایید پزشک معتمد آن شرکت نیز برسد. برای هماهنگی با شرکت های هواپیمایی می توانید با شماره تلفن های این شرکت ها تماس بگیرید.
بلیط پرواز از اسناد کاری و مالی محسوب شده و کاربران گرامی به هیچ عنوان حق تغییر در جزئیات بلیط، اعم از قیمت، زمان و دیگر مشخصات بلیط را ندارند.
پرداخت هزینه رزرو از طریق کلیه کارتهای عضو شتاب قابل انجام است.
صدور بلیط چارتری یا سیستمی در صورت تایید پرداخت از سمت بانک عامل خواهد بود و در صورت بروز مشکل در این فرآیند، رزروی برای شما انجام نخواهد شد و کل مبلغ طبق فرآیندی که بانک دارد، به کارت استفاده شده هنگام خرید بازگشت داده خواهد شد.
در صورت تایید نهایی پرداخت مبلغ رزرو و بروز مشکل در فرآیند خرید، مبلغ واریز شده در اسرع وقت (از ساعت 6 تا 24 یک ساعت و ازساعت 24 تا 6 بامداد تا ساعت 7 بامداد همان روز) بازگشت داده خواهد شد.
پس از تایید نهایی پرداخت، رزرو شما به صورت کامل انجام شده و اطلاعات کامل آن قابل مشاهده خواهد بود و علاوه بر آن اطلاعات برای شما پیامک و در صورت ثبت ایمیل، برای شما ایمیل خواهد شد.
در صورت بروز هر نوع مشکل در این فرآیند، می توانید از پنل کاربری، بلیط های من، قسمت پیگیری خرید و یا تماس با واحد پشتیبانی رزرو یا عدم رزرو بلیط را مشاهده نموده و در صورت موفقیت آمیز بودن رزرو بلیط خود را دریافت نمایید.
در صورتی که کنسلی پرواز از سمت شرکت هواپیمایی یا چارترکننده برگزار کننده پرواز باشد و یا اینکه پرواز تاخیر بیش از 2 ساعت داشته باشد، مشمول جریمهی کنسلی نمی گردد. مرجع اعلام این موارد، گروه چارتر، شرکت هواپیمایی مربوطه و یا بلیط یا رسید مهر شده ایستگاه در فرودگاه مبدا بوده که پس از ثبت درخواست کاربر و رسیدگی همکاران کل مبلغ بلیط به خریدار محترم بازگشت داده می شود.
با توجه به اعلام شرکت های هواپیمایی کیش ایر، آتا، وارش و کاسپین، در صورت کنسلی فرودگاهی و جهت طی فرآیند کنسلی و استرداد بلیط، می بایست بلیط مهر شده به آدرس اعلام شده ارسال گردد.
کنسلی فرودگاهی به مواردی گفته می شود که در روز پرواز یا شرکت هواپیمایی به دلایل فنی یا بدی آب و هوا امکان سرویس دهی به مسافران را نداشته باشد و یا مسافر به دلایلی از جمله تعجیل بیش از حد مجاز یا تاخیر بیش از 2 ساعت قصد استفاده از پرواز را نداشته باشد.
بلیط به منظور آگاهی از جزییات پرواز لازم بوده و صرف داشتن اطلاعات رزرو نیازی به بلیط کاغذی (پرینت بلیط) نخواهد بود. اما ارائه مدارک احراز هویت یعنی کارت ملی در پروازهای داخلی و پاسپورت و روادید – ویزا (در صورت لزوم) در پروازهای خارجی در هنگام دریافت کارت پرواز الزامیست.
آژانس هواپیمایی آس چارتر یکی از سریعترین و بروز ترین مرجع اطلاع رسانی و رزرو بلیط چارتر و سیستمی می باشد.